8.10.13

INTONASI

hari ni nak cakap pasal intonasi.. basic thing yang nampak remeh tapi kalau terkena memang sentap tahap tak sedo diri..

sometimes, intonasi ni sangat penting untuk sesetengah perkara. bila salah intonasi mula laa ada orang yang meroyan sebab salah info dan akan bergelumang dengan aktiviti salah faham. kalau dah salah faham tu payah pulak nak perbetulkan benda yang salah pastu sampai bila-bila laa nak sentap.. saya rasa ayat saya macam keling.. hahaha

bagi saya laa, saya rasa saya ni ada banyak intonasi masa cakap, kelemahannya bukan semua faham nada dan intonasi saya kecuali orang yang selalu dengar saya bercakap. untuk bagi orang faham cerita saya nie saya perlulah letakkan tanda intonasi dalam penulisan ni.. kan? make people interested in your words please :) hahaha apo pon tok buleh..

bila berada face to face, memang tak perlu laa nak mentionkan tanda soal, tanda seru, tanda lain-lain (buat masa sekarang saya lupa berapa banyak tanda yang ada dalam b.melayu). kadang-kadang nada dan intonasi  saya mengelirukan dan terjadilah salah faham dengan kawan-kawan. saya selalu fikir salah ke apa yang saya cakap atau intonasi saya tak sesuai dengan keadaan.. *saya confuse..:( *

No comments: