17.10.11

sedap sangat ke mengata orang??






assalamualaikum:)) nak tanye cikit:

kenape kite suka mengata orang ye? best sangat ke duk mengata 2.. macamlah boleh dapat pahala... dapat dosa boleh laa.... Emm mungkin ini peringatan untuk diri sendiri... Jaja pon manusia biase kadang-kadang tak lepas dari terlepas kata... Yang Jaja selalu alami laa.. maybe semua budak sekolah pon penah alami apabila seseorang merasa rendah diri, maka mereka menggunakan kata-kata nista dan fitnah untuk menutup kelemahan diri sendiri. adeke patut.. Contohnya apabila membentangkan sesuatu tentang apa-apa perkara, tidak perlu memburukkan orang lain semata-mata untuk menunjukkan kehebatan diri sendiri. Dayus dan sangat bodoh namanya tindakan seperti ini. hahaha memang bodoh!!

Jaja pon ada pengalaman dalam benda yang annoying macam nie..:), memang rasa aman kalau dapat cerita bab keburukan orang ni,. Yelah bila seseorang kita dah benci dan menyampah, memang syok kita cerita keburukan dia tu. Tiap-tiap hari, tak jemu cerita pasal dia:) ye ke idok?

Jika kita buat salah, segeralah bermuhasabah diri dan jangan saling tuduh menuduh!!.Tiada siapa dapat membela kita kalau bukan diri sendiri. Apabila kita saling mengata orang lain.. Ini sebenarnya menunjukkan kelemahan dan keburukan diri kita sendiri. Terimalah kesalahan yang kita lakukan dengan hati yang terbuka kerana kita akan lebih berjaya pada masa akan datang... 
Sebab bila kita cerita perkara buruk seseorang, sebenarnya kita lagi teruk. Orang yang kita mengata tu free je dapat pahala. Kita? jawabnya free dapat dosa..:).

Orang yang suka mengata nie same je dengan pepatah nie..

"mengata dulang paku serepih, mengata orang dia yang lebih-lebih..."





No comments: